سئو یا بهینه سازی موتور جستجو یک روند فنی، تحلیلی و خلاق برای ارتقاء و بهبود دید یک وب سایت است.
سئو چیست ؟ SEO مخفف Search Engine Optimization به معنی بهینه سازی موتور های جستجوگر بوده که بخش اعظم آن متعلق به گوگل است. اصولی از استراتژی ها، تکنیک ها و تاکتیک های افزایش کمی بازدید کنندگان و تبدیل آن ها به بازدید کنندگان کیفی (مشتریان) در یک سایت با افزایش رنکینگ در نتایج جستجو یا SERP شامل Google، Bing، Yahoo و دیگر موتور های جستجو است که نیازمند CTR بالاست.
سئو چیست - شاید درک مفهوم سئو برای افرادی که در این زمینه تخصص ندارند مشکل باشد اما به هر حال هر فردی که وب سایتی را راه اندازی و مدیریت می کند لازم است که با اصول سئو به خوبی آشنا بوده و سایت را بر این اساس بهینه سازی نماید.
با توجه به اهمیت این موضوع لازم دانستیم که به بررسی سئو به زبان ساده بپردازیم تا به خوبی متوجه کاربرد و نقش سئو در موفقیت های شغلی خود از طریق وب سایت شوید.
هدف از راه اندازی یک سایت چیست؟ شما هزینه ای را برای طراحی سایت و بارگذاری آن صرف می کنید تا نهایتا از این طریق بتوانید شغل و کسب و کار خود را به مردم معرفی نمایید. هر چه شما در این زمینه موفق تر عمل کنید در نتیجه تعداد کاربران سایت و نهایتا تعداد مشتریان شما بیشتر خواهد شد. اما رسیدن به این مرحله نیازمند بهینه سازی سایت براساس اصول سئو است.
در تعریف سئو به زبان ساده این گونه می توان بیان نمود که سئو کمک می کند تا سایت شما از نظر گوگل به عنوان یک وب سایت عالی شناخته شده و در نتیجه رتبه بسیار مناسبی را به دست بیاورد.
این عمل منجر می شود که سایت در صفحه اول نتایج جستجوی گوگل و حتی در سه لینک اول قرار گرفته و آنچه ثمره این رویداد خواهد بود، دیده شدن سایت توسط تعداد کاربران بیشتر و نهایتا افزایش مشتری است.
سایت الکسا به آدرس Alexa.com در سال 1996 توسط شرکت تابعه مستقر در کالیفرنیا Amazon.com تاسیس شد و به جمع آوری اطلاعات ترافیک سایت های تجاری اختصاص یافت. الکسا شاخصی برای نشان دادن تعداد بازدیدکنندگان و میزان محبوبیت با نمایش رتبه جهانی و کشوری سایت ها و وبلاگ ها در میان رقبایشان است.
رتبه جهانی الکسا در گوگل 1.578 است. رتبه الکسا و سئو بر اساس داده های 3 ماه اخیر ترافیک سایت است. سایت با بازدید بیشتر رتبه الکسای کمتری دارد. گوگل به عنوان پربازدید ترین سایت و فیس بوک، یوتیوب، و یاهو نیز پشت سر آن قرار دارند.
نقاط ضعف الکسا چیست؟ رتبه بندی الکسا مناسب است اما تمام وب سایت ها نوار ابزار الکسا ندارند. بنابراین سایت های زیادی با ترافیک بالا هنوز رتبه بندی نشده اند. پس رتبه جهانی الکسا نسبی بوده و ممکن است کاملا درست نباشد.
حجم نمونه مخاطبان آن بسیار کوچک بوده و براحتی می تواند به بازی گرفته شود یا تحت تاثیر و نفوذ قرار گیرد. بنابراین الکسا نمی تواند ابزار مطلق برای سنجش سئو سایت باشد.