نیل پتل (Neil Patel) دیجیتال مارکتر معروف که به گفته مجله فوربز جزء ۱۰ دیجیتال مارکتر برتر دنیاست، به سوال دیجیتال مارکتینگ چیست این گونه پاسخ میدهد
دیجیتال مارکتینگ به هرگونهای از بازاریابی محصولات و خدمات میگویند که از طریق دستگاههای الکترونیکی انجام میشود
در این نوع از بازاریابی که اختصاراً بازاریابی آنلاین گفته میشود، شما با استفاده از اینترنت و نیز شاید با کمک گرفتن از سایر ابزارهای دیجیتال گفته شده به سرعت بیشتر و دقیقتر با مشتریان ارتباط برقرار میکنید .
هرکدام از کمپینهای شما اگر بازدهی خوبی با توجه به هزینه آن ایجاد نکرده است آن را تکرار نخواهید کرد. حتی در این نوع، شما میتوانید برای بخشی از مشتریان خود یک کمپین متفاوت از بخشی دیگر طراحی کنید (آزمون A/B ) تا بسنجید کدام کمپین موفقتر بوده تا بتوانید دیگری را متوقف کنید که این امر باعث میشود هزینهها و بازدهی شما به شدت بهبود یابد.
گسترش اینترنت و استفاده روز افزون افراد از فضای مجازی همه چیز را تغییر داده است. از شیوه های برقراری ارتباط با دیگران تا تبلیغات.
این تغییرات در دنیای تبلیغات ادامه یافت تا یکی از پیچیده ترین و کارآمدترین روش های تبلیغاتی مدرن به نام بازاریابی دیجیتالی یا دیجیتال مارکتینگ وارد این عرصه شد.
اگرچه هم اکنون بازاریابی دیجیتالی حرفه ای تازه و کسب وکاری نوپا به شمار میرود؛ اما فست سئو در کنار خدمات بهینه سازی وب سایت شخصی، وب سایت شرکتی، وب سایت فروشگاهی و انواع و اقسام وب سایت های دیگر مدت ها است که فعالیت خود را به صورت حرفه ای در زمینه دیجیتال مارکتینگ آغاز کرده است و همزمان با ارائه خدمات سئو در این زمینه فعالیتی رضایت بخش داشته و پیشرو بوده است.
ابزارهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای دیجیتال حیاتی محسوب می شوند و وسیله ای برای تجزیه و تحلیل اطلاعات کسب و کار به شمار می روند.
امروزه با پیشرفت تکنولوژی، ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به بخش مهمی از کسب و کار های آنلاین تبدیل شده اند و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات کاربر و به کار گیری استراتژی مناسب امری ضروری محسوب می شوند.در ادامه به توضیحات این ابزارها می پردازیم.
پس از اجرای هر کمپین تبلیغاتی، لازم است با کمک پلتفرمهای مختلف، به تحلیل کمپین موردنظر بپردازید. پلتفرمهای داخلی و خارجی مختلفی در این زمینه وجود دارد که میتواند به بهبود کمپین شما بسیار کمک کند. با تحلیل درست، بازدهی کمپینتان را افزایش دهید و کمپینهای بهتری اجرا کنید. در ادامه به بررسی دو ابزار پرکاربرد آنالیز و تحلیل دیتا میپردازیم :
یکی از مهمترین و پراستفادهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ، گوگل آنالیتیکس است. کمی غیرقابل باور به نظر میرسد ولی گوگل آنالیتیکس مجموعهی بسیار زیادی از گزارشها را به صورت کاملا رایگان در اختیار شما قرار میدهد.
شما میتوانید رفتار مخاطبان وب سایتتان را به خوبی دنبال و تحلیل کنید. گوگل آنالیتیکس به شما نشان میدهد هر یک از مخاطبان سایتتان از چه طریقی وارد وب سایت شدهاند و چگونه مسیر فروش خود را طی کردهاند.
متریکس یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ ایرانی است که در این زمینه کمک بسیاری به استارتآپها میکند. متریکس به عنوان یک ابزار تحلیلگر شخص ثالث (Third Party)، تلاش میکند تا نتایج کمپینها در هر یک از کانالها و شبکههای تبلیغاتی را به صورت گزارشهایی شفاف و قابل فهم به تبلیغدهندگان ارائه دهد.
عملکرد این سرویسهای شمارنده ، به دور از قضاوت و به صورت کاملاً بیطرف است. بنابراین میتوانید به این شمارنده (Tracker) مثل تمام سرویسهای مشابه بینالمللی اطمینان کنید.
سرویس متریکس به شما کمک میکند تا موارد زیر را بررسی و تحلیل کنید :
هریک از کاربران شما از چه منبعی جذب شدهاند؟
کاربران شما چه مشخصات و رفتاری در اپلیکیشن دارند؟
آیا در جذب کاربران جدید از طریق کمپینهای تبلیغاتی تخلفی رخ نداده است؟